تبلیغات
وبلاگ شماره یک حرفه وفن مدرسه راهنمایی شهید ماشا ا.. ابراهیمی - واحد 7

وبلاگ شماره یک حرفه وفن مدرسه راهنمایی شهید ماشا ا.. ابراهیمی

هدف ما ........... پیشرفت شماست ********** دشتی

– خوراك (تغذیه در دوران مختلف زندگی)
غذا برای این كه بتواند نیازهای بدن را تأمین كند، باید كافی و متنوع باشد. یعنی مخلوطی مناسب از گروه های مختلف مواد غذایی باشد. چنانچه هر یك از مواد غذایی به مقدار كم تر یا بیشتر از حد نیاز به بدن برسد، مسائلی ایجاد می شود كه گاه جبران ناپذیر است. برای مثال اختلال در رشد جسمی و ذهنی كودكان و نوجوانان به دلیل كمبود مواد غذایی لازم یا چاقی در اثر استفاده بیش از حد از مواد غذایی كه خود عامل بسیاری از بیماری ها است.


دسترسی مردم به مواد غذایی و نحوه استفاده از آن ها در مناطق مختلف، متفاوت است و به آداب و رسوم ،‌آب و هوا، وضعیت اقتصادی،‌تولیدات منطقه ای و عادت های غذایی هر محل بستگی دارد. هر نوع ماده غذایی كه در نقاط مختلف دنیا تهیه و مصرف می شود،‌دارای یك یا چند ماده مغذی است. ماده مغذی آن بخشی از مواد غذایی است كه صرف سوخت و ساز بدن می شود هر یك از آن ها بخشی از نیازهای غذایی فرد را تأمین می كند. بطور كلی شش نوع ماده مغذی وجود دارد: 1. مواد قندی و نشاسته ای . 2. چربی ها . (این دو نوع ماده انرژی زا هستند.) 3. مواد پروتئینی كه وظیفه رشد و ترمیم بدن را به عهده دارند. 4. ویتامین ها . 5. مواد معدنی . 6.آب . ( این مواد مغذی را محافظ می گویند.)
میزان نیازهای غذایی انسان را بر حسب كالری تعیین می كنند كه مقدار آن تقریبی است و به عوامل مختلف بستگی دارد. از جمله :‌سن،‌جنس،‌فعالیت ،‌شرایط جسمی، خصوصیات فردی ، شرایط اجتماعی و زیستن محل زندگی.
در بعضی از دوره ها مانند كودكی و نوجوانی كه سرعت رشد و تكامل بیشتر است،‌بدن به مواد غذایی بیشتری نیاز دارد. هم چنین در شرایط خاصی مانند بارداری،‌بیماری و بازسازی پس از آن، دوران شیردهی زنان و انجام فعالیت های شدید جسمی، بدن به مواد غذایی بیشتری نیاز دارد. اما با كم شدن فعالیت ها و سنین میان سالی و پیری، نیاز به مواد غذایی كاهش می یابد.



  دوران شیرخوارگی وكودكی:

مناسب ب ترین غذا برای كودك تا سن 6 ماهگی فقط شیر مادر است. در غیر این صورت او را با شیر مصنوعی تأمین می كنند. كودك از 6 ماهگی به بعد،‌علاوه بر شیر، به غذای كمكی نیاز پیدا می كند.  



  دوران مدرسه ، نوجوانی و بلوغ :

هر فرد در سنین مدرسه به انواع مواد مغذی در سه وعده غذایی اصلی و دو میان وعده نیاز دارد. در این سنین صرف صبحانه بسیار با اهمیت است. افرادی كه صبحانه می خورند و به مدرسه می روند، بادقت و تمركز بیشتری در كلاس عمل می كنند. بهره هوشی كودكانی كه صبحانه می خورند، بیشتر از كسانی است كه روز را بدون صبحانه آغاز می كنند. نوجوانان به دلیل افزایش سوخت و ساز بدن، سرعت رشد و تكامل، به ویژه عضلانی و استخوانی، به انرژی بیشتری نیاز دارند و باید از انواع ماده غذایی بخصوص شیر و لبنیات استفاده كنند.
در سنین نوجوانی بخشی از انرژی مورد نیاز فرد از طریق میان وعده تأمین می شود. به همین دلیل، به جای استفاده از مواد غذایی كم ارزش و.... (چرب ، شور یا زیاد شیرین) باید انواع میوه های تازه، شیر ، پنیر، كره ،‌تخم مرغ و سایر مواد غذایی مفید به عنوان میان وعده استفاده شود. عادت های بد غذایی در این دوران، زمینه را برای بروز بسیاری از بیماری های دوران بزرگسالی مثل بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون و انواع سرطان فراهم می كند.
 



  آداب غذا خوردن :

غذای خانواده باید با توجه به امكانات ، خصوصیات و علایق همه افراد خانواده از راه حلال تهیه شود. محل صرف غذا باید در محیطی آرام، تمیزو زیبا باشد و غذا همراه سایر افراد خانواده یا دوستان و آشنایان صرف شود. آراستگی و تمیزی سفره، تنوع غذایی، تزئینات غذا، استفاده از ظروف تمیز و زیبا و هماهنگ با سایر وسایل و ترتیب چیدن آن ها غذا را دل چسب تر و اشتها را بیشتر می كند.
چند نكته ی ضروری هنگام غذا خوردن
- شستن دست ها با آب و صابون قبل از خوردن غذا
- خوب جویدن و آرام غذا خوردن
- اجتناب از پرخوری و خوردن غذاهای مختلف در یك زمان
- استفاده از سالاد و سبزی همراه با غذا
- پرهیز از اسراف و اتلاف مواد غذایی
- شستن دندان ها بلافاصله بعد از خوردن غذا
 



  2 – پوشاك :

‌تعریف لكه : اثر و علامت چرك یا مواد رنگی بر روی پارچه و هر شی دیگری را لكه می نامند. به روش هایی كه برای پاك كردن لكه ها از روی پارچه به كار می رود، لكه گیری می گویند. قبل از پاك كردن لكه باید نوع و جنس پارچه را شناسایی كنید و سپس به سرعت درصدد گندزدایی از روی پارچه برآیید. زیرا هر چه لكه مدت زمان بیشتری بر روی پارچه بماند،‌دیرتر پاك می شود و یا امكان دارد هرگز پاك نشود. در این بخش پاك كردن چند لكه را بیاموزید.  



  1 – لكه ی شمع :

شمع را با یك لبه كارد از روی لباس بتراشید. لكه باقیمانده را بین دو ورقه خشك قرار دهید و با اتوی گرم چند لحظه بر روی آن فشار دهید.سپس آن را با آب جوش و مواد پاك كننده شست و شو دهید.
مواظب باشید كه درجه حرارت آب به الیاف لباس آسیبی نرساند. چنانچه لكه پاك نشد، از بنزین استفاده كنید.
 



  2 – لكه جوهر :

اگر پارچه سفیدی را كه لكه جوهری دارد در آب ژاول قراردهید لكه از بین می رود. در مورد پارچه های رنگی، محل لكه را با محلول جوهر لیمو خیس كنید و آن را در آفتاب بگذارید. اگر لكه پاك نشد، این عمل را تكرار كنید تا اثری از لكه باقی نماند.  



  3 – لكه قهوه یا چای :

چنین لكه ها را هرچه زودتر بشوئید، آسان تر پاك می شوند. برای پاك كردن این نوع لكه ها باید آب جوش را از فاصله زیادی روی محل لكه بریزید و سپس این كار را از طرف دیگر لكه تكرار كنید. اگر اثری از لكه باقی ماند، روی آن را محلول گلیسیرین گرم بمالید و بگذارید نیم ساعت بماند. سپس آن را با آب خوب شست و شو دهید و بعد با آب گرم و صابون بشوئید.  



  4 – لكه خون :

پارچه را در آب سرد خیس كنید و بعد با آب سرد خوب بشویید. اگر برای پاك كردن لكه از آب گرم، استفاده كنید، لكه ثابت می ماند. سپس مقداری ماده پاك كننده را روی محل لكه بریزید و خوب چنگ بزنید و بعد آب كشی كنید. اگر باز هم اثری از لكه باقی ماند، چند قطره آمونیاك را روی لكه بریزید و سپس آن را بشویید. در مورد پارچه های سفید می توان از مایع سفید كننده مثل آب ژاول استفاده كرد.  



  قبل از شست و شو و اتوكشی لباس ها به نكات زیر توجه كنید:

قبل از شستن لباس ها، باید ابتدا لكه گیری نمود. لباس ها باید براساس جنس و رنگ دسته بندی شده و جداگانه شسته شوند. لباس های نوزاد را از سایر لباس ها جدا كنید.
روش شستن و اتوكردن لباس های نخی و كتانی : ابتدا آن ها را به مدت 20 تا 30 دقیقه در محلول آب گرم و صابون یا مواد پاك كننده ی دیگر خیس كنید. پس از آن، لباس را شست و شو دهید. لباس های نخی و كتانی را به وسیله ماشین لباس شویی نیز می توان شست. برای سفید كردن آن ها از محلول رقیق آب ژاول یا هر ماده سفید كننده دیگری كه در بازار موجود است ، استفاده كنید تا كامل سفید شوند. لباس های نخی را نم دار اتو كنید.
 



  روش شستن و اتوكشی لباس های پشمی و بافتنی:

برای شستن لباس های پشمی از آب ولرم استفاده كنید و تا حد امكان از چنگ زدن آن ها به هنگام شست و شو خودداری كنید. هنگام آب كشی كمی سركه یا آمونیاك در آب بریزید تا لباس پشمی حالت نمدی به خود نگیرد.
برای خشك كردن پارچه های پشمی آن ها را در مقابل نور شدید خورشید قرار ندهید. چون مقاومت خود را از دست می دهند. بهتر است این لباس ها را به جای آویزان كردن روی پارچه نخی و سفید پهن كنید تا خشك شوند. برای اتوكردن لباس های پشمی، پارچه ی نخی را نمناك كنید و روی آن ها قراردهید تا اتو بطور مستقیم به لباس تماس نداشته باشد. هنگام اتوكردن، اتو را روی پارچه قرار دهید (به صورت پرس) و بردارید. از اتوكردن لباس های بافتنی به علت تغییر شكل آن ها خودداری كنید.
 

طبقه بندی

نظرسنجی

    شما در کدام کلاس سوم هستید؟





با سلام.به وبلاگ مدرسه ی شهید ابراهیمی خوش آمدید.با مدیریت آقای دشتی معلم خوب این مدرسه

Oneline users :

JavaScript Codes
width='100'
Time spent here:





Powered by WebGozar

با سلام.به وبلاگ مدرسه ی شهید ابراهیمی خوش آمدید.با مدیریت آقای دشتی معلم خوب این مدرسه

.spanstyle { position:absolute; visibility:visible; top:-50px; font-size:15pt; font-family:Verdana; font-weight:bold; color:#cc0000; } BODY { width:100%;overflow-x:hidden;overflow-y:scroll; } -->

جاوا اسكریپت

IS

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :